GISکاربردهای GISکتاب

کاربرد GIS در زمینه باستان شناسی

کاربرد GIS در زمینه باستان شناسی

1- شهرهای از دست رفته

– آشکار کردن شهر های از دست رفته در زمین و گذشته فراموش شده با استفاده از رادار نفوذ زمین و سنسورهای مادون قرمز (شهرهای از دست رفته LiDAR)

2-تحقیقات باستان شناسی 

– مبارزه با یک مشکل بزرگ باستان شناسی که هر روز صورت می گیرد؛ جمع آوری مکان‌های فیزیکی یافته‌های حفاری از محل‌های بزرگ می‌باشد.

3- پایگاه اطلاعات محدوده‌ی خاورمیانه ای

– ذخیره، نظارت و حفاظت از سایت‌های باستان شناسی برای جلوگیری از تاثیرگذاری هزینه فاکتور برای کاهش هزینه‌ها و پیشرفت کردن توسط موسسه حفاظت گتی (GCI) و صندوق جهانی آثار تاریخی (WMF). (پایگاه داده مگا)

4-تجزیه و تحلیل متن جغرافیایی

– شامل تجزیه و تحلیل نیمه خودکار متن‌های بزرگ نوشته شده که متشکل از تکنیک‌های تجزیه و تحلیل زبان طبیعی، زبان شناسی فشرده و GIS می‌باشد.

5- ابزارهای باستان شناسی QGIS

– کامپیوتری و مجازی کردن جامعه ی باستان شناسی با ثبت پلاگین pyArchInit QGIS.

6- داینامیک چشم انداز مدیترانه ای

– مدل‌سازی تغییر فرایند سطح و تکامل چشم انداز برای درک بهتر درگیری‌های طولانی مدت انسان‌ها و مناظر در مدیترانه با استفاده از GASS GRASS. (دینامیک چشم انداز مدیترانه ای)

7- تحقیق و بررسی سایت های مقدماتی

– جستجوی نقشه‌های باستانی برای ساختمان‌ها، گورستان‌ها، جاده‌ها و حصارها به دلیل اینکه این سایت‌ها سرنخ‌های مهم را برای سایت‌های باستان شناسی ارائه می‌دهند. (تحقیقات سایت باستان شناسی)

8- ابزار آلات سنگی

– مشخص کردن ویژگی‌های جغرافیایی مناسب برای ساخت ابزار سنگی و سفالی از قبیل مواد سنگی، منابع آب، جریان هیدرولوژی با کنترل‌های زمین شناختی مانند بازه‌های زیست توده و سیلاب های حوضه زهکشی.

9- دیدگاه‌ها

– محاسبه کردن یک سایت با تعیین آنچه که در درون چشم انداز است با توجه به تمام شرایط ماقبل تاریخی مربوط به این دیدگاه.

10- پیش بینی سایت‌های باستان شناسی

– اتصال شیب مطلوب، جنبه، زمین شناسی، هیدرولوژی و فاصله از آب با استفاده از ارزیابی چند معیار (MCE) برای پیش بینی سایت‌های باستان شناسی.

11- موجودی میراث فرهنگی

– سفارشی سازی و استقرار مجموعه‌ای از مشاهدات میراث فرهنگی با نرم افزار نرم افزار جغرافیایی منبع باز آرچ ها (Arches). (سیستم مدیریت و موجودی میراث Arches)

12- باستان شناسی سه بعدی

– ارائه ضبط‌های دقیق و کارآمد سه بعدی از سایت‌های میراث باستان شناسی، به ویژه کاوش‌های باستان شناسی با تصاویر هوایی و محیط‌های سه بعدی.

13- حفره‌های آزمایش بیل

– ثبت ترانسکت‌ها، حفره‌های آزمایش بیل و سایر ضبط‌ها هنگام بازدید از مکان‌های بالقوه برای انجام تحقیقات میدانی.

14- پیش بینی کردن رد پای دایناسور

– گرفتن مسیر درونی و رد دایناسورها برای فهمیدن دقیق جایی که دایناسورها در زمان سفر در زمین‌هایی با پوشش گیاهی، شیب، جنیه و نزدیکی به زمین لغزش داشته‌اند.

[منبع: کتاب 1000 کاربرد سیستم اطلاعات مکانی ترجمه: امیر حسین صدرایی، ابراهیم محمدی، بهزاد ملکی، پیمان شیلان، محمد صالحی استاد ناظر و ویراستار: دکتر ندا کفاش چرندابی]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا